The first part of the chapter examines the public education system in England and the Muslim response to this system. The dual system of education means that about a third of state-funded schools are owned and operated by religious bodies (mainly the Church of England and the Catholic Church), but the remaining twothirds are not fully secular as they are required by law to teach religious education and provide a compulsory daily act of collective worship. Trends toward equality of provision over the last 40 years have resulted in (a) the widespread abandonment of single-sex education, (b) the spread of comprehensive education which involves the education of children of all abilities in the same establishment, and (c) the growth of multicultural education which seeks to meet the needs of children from different cultural, religious, and ethnic backgrounds and to prepare all children for life in a pluralist society. Although there has been a backlash against multicultural education in some quarters in the last 10 years, it has made state-funded education in England more Muslim-friendly in a number of ways. Religious education is no longer concerned with Christian nurture but adopts a world religions approach, with Islam as one of six religions studied. Ḥalāl food is provided for school dinners, Muslim dress requirements are respected, and Islamic festivals are taken as school holidays. Some schools provide opportunities to study Islamic history and Islamic art and seek to make pupils aware of the Islamic contribution to knowledge more generally. Many Muslim parents are content with the current situation, and, although they would prefer single-sex schools, are prepared to take responsibility for nurturing their children in Islam at home or in the local community, while statefunded schools provide their general education. Others, however, do not like the distinction made between religious education and secular general education (as against the spirit of tawḥīd), do not like their children to be exposed to un-Islamic values throughout their school life, worry about the moral standards and values in English schools, and want their children to receive more support for their faith identity and spiritual development at school. The second part of the chapter looks at Islamic educational arrangements outside the state system. These include (a) Muslim full-time schools, of which there are currently nearly 150, mainly private but a few in receipt of state funding, and (b) Muslim supplementary schools, which children attend in the evenings or at weekends, mainly to learn Arabic and Islamic beliefs and practices. The debates about these schools both inside and outside the Muslim community are also discussed. The third part of the chapter looks at other issues, including academic results of Muslim students, Islamophobia in schools, the fear in British society that Muslim schools promote terrorism, the developing identity of British Muslims, official reports on Muslims and education, and contemporary issues like the development of free schools and home schooling.

Handbook of Islamic Education

.Halstead, J. Mark. “Islamic education in England.” Handbook of Islamic Education. Edited by Holger Daun and Arjmand Reza. Heidelberg, Springer (2018): 855-871

مولف در این مقاله که در «دست‌نامه آموزش اسلامی» منتشر شده، مدارس دولتی و خصوصی در انگلستان را مورد بررسی قرار می‌دهد و رابطه مدارس دولتی با کلیسای انگلستان و کلیسای کاتولیک را می‌کاود. سپس روندهای فکری و اداری در اداره مدارس آن کشور در سال‌های اخیر را بررسی می‌کند و خدماتی که دولت به دانش‌آموزان مسلمانان ارائه می‌کند (مانند غذای حلال) را بررسی می‌کند. بخش دوم مقاله درباره مدارسی است که مسلمانان ایجاد کرده اند. او در این بخش این مدارس را از حیث مسائل کمی و کیفی بررسی می‌کند. در پایان مباحثی مانند موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان مسلمانان، اسلام‌هراسی، هویت و آموزش در خانه، به جای آموزش در مدرسه، را مورد توجه قرار می‌دهد. همچنین قدری درباره آموزش اسلام در دانشگاه‌ها و برنامه‌های تربیت امام در انگلستان به بحث می‌پردازد.
بخش عمده این مقاله مربوط به آموزش اسلام در مدارس و بخش کوچکی از آن مرتبط با آموزش اسلام در دانشگاه‌ها و برنامه‌های تربیت امام است. در بخش اول مقاله یک اثر برگزیده و مهم است اما در بخش دوم اهمیت چندانی ندارد. بنابر این اگر زمانی خواسته باشیم تا کتابی درباره آموزش اسلام در مدارس منتشر کنیم، این مقاله یک اثر مهم است البته که این طور نیست که یک مدرسه یا شماری از مدارس را با استفاده از نظریه‌های آموزشی – دینی بررسی کند، بلکه یک تصویر کلی از مسئله آموزش اسلام در مدارس ارائه می‌دهد.

ج.مارک هالستید: پژوهشگر مرکز مطالعات اسلامی، دانشگاه آکسفورد، انگلستان

سلب مسئولیت

  • اطلاعات ارائه‌شده در مطالب این وب‌سایت توسط تیم تحریریه وبسایت اطلس شیعه و به فراخور نیازسنجی صورت گرفته و اهداف مؤسسه گردآوری شده است.
  • تحریریه اطلس شیعه به علت حساسیت بعضی از موضوعات ارائه شده، همواره در تلاش بوده است که محتوایی دقیق و صحیح منتشر کند؛ با این حال هیچ‌گاه توصیه‌ نمی‌کند که در موارد حساس و تصمیم گیری های مهم از اطلاعات موجود در مقالات سایت استفاده شود و در تمامی موارد،‌ در درجه اول کاربران را به مشورت با متخصصان و تماس مستقیم با مؤسسه توصیه می‌کنیم.
  • تیم اطلس شیعه به‌هیچ عنوان مسئولیت مطالب و توصیه‌های نقل شده در مطالب را بر عهده نمی‌گیرد و مسئولیت این مطالب و توصیه‌ها با گوینده اصلی خواهد بود.
  • در نهایت وب‌سایت اطلس شیعه مسئولیت هرگونه استفاده از مطالب موجود در این وب‌سایت یا هر اقدامی که با تکیه بر مطالب این سایت صورت گرفته و منجر به ایجاد مشکلی برای کاربران شده است را از خود سلب می‌کند.
  • علی‌رغم سلب مسئولیت اطلس شیعه از استفاده از مطالب وب‌سایت،‌ تیم تحریریه ما همیشه صحت و دقت هر محتوایی را قبل از انتشار بررسی می‌کند و درصورت لزوم،‌ مقالات خود را در بازه‌های زمانی مختلف به‌روزرسانی می‌کند. با این حال لازم است کاربران قبل از اتخاذ تصمیم بر اساس مقالات وبسایت و یا بکارگیری توصیه های نقل شده در این مقالات، ضمن تأمل، اقدام به مشورت با متخصصین اطلس شیعه نموده و سپس‌ اقدام نمایند.
  • وب‌سایت اطلس شیعه گاها در نگارش مقالات خود به وب‌سایت‌های مختلفی لینک داده است که این امر صرفا جهت ذکر منبع یا ارجاع دادن به صفحه‌ای دیگر (برای اطلاعات بیشتر و…) می‌باشد. وجود لینک یک وبسایت دیگر در اینجا به معنای تایید استفاده از مطالب، خدمات و محصولات این وب‌سایت‌ها توسط اطلس شیعه نیست و مسئولیت استفاده از این مطالب/خدمات/محصولات برعهده کاربر و سایت ارائه‌دهنده محتوا/خدمت/محصول است.
  • وب‌سایت اطلس شیعه برای آشنایی کاربران با محصولات فرهنگی و بهره‌بردن از محتوای محصولات فرهنگی-هنری برتر دنیا، گاها به معرفی کتب، مقالات، مجلات، فیلم‌های مستند و سایر محصولات چندرسانه ای خواهد نمود. فرآیند ایده‌یابی و آماده‌سازی این گروه از محتوا همواره در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران انجام شده‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود.
  • وبسایت اطلس شیعه در فرایند پیش‌برد پروژه‌ها، گاها به معرفی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خواهد پرداخت. در این گروه از محتوا همواره تلاش تحریریه اطلس شیعه بر صحت سنجی اطلاعات، ارائه محتوای منصفانه و دوری از جانب‌داری و رفتارهای اقلیت ستیز بوده است. با این حال دریافت نظرات و انتقادات شما در این خصوص مزید امتنان است. در صورتی که تصور می‌کنید مطالب ارائه شده نسبت به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی دور از واقع است، حتما مراتب را به ما گزارش دهید تا اقدام مقتضی صورت پذیرد. تیم تحریریه ما همواره پذیرای دیدگاه‌های تازه خواهد بود.
  • اطلاعات مکانی و جغرافیایی ارائه شده در وبسایت اطلس شیعی صرفا تقریبی و بر اساس اطلاعات موجود در فضای وب جمع‌آوری شده است و در صورت استفاده از این اطلاعات جهت مسیریابی و ارسال مرسولات، اطلس شیعه مسئولیت خسارات احتمالی را به عهده نخواهد گرفت.

سیاست حفظ حریم شخصی

وب‌سایت اطلس شیعه طبق قوانین جرایم رایانه‌ای متعهد می‌شود که اطلاعات کاربران را با تمام امکاناتی که در اختیار دارد محافظت کند و به هیچ‌عنوان این اطلاعات را در اختیار سازمان‌ها و مراکز دیگر به منظور تبلیغات یا خدمات دیگر ارائه ندهد.
همچنین ما این امکان را در اختیار کاربران قرار داده‌ایم تا کاربران در صورت عضویت در سایت اطلس شیعه بتوانند، اطلاعات خود را ویرایش کنند یا در صورت درخواست برای حذف کاربری خود با ارسال درخواست به تیم پشتیبان این امکان برای آنها فراهم گردد.

ما چه اطلاعاتی را از کاربران جمع‌آوری می‌کنیم و چرا ؟
هنگام ورود شما به سایت اطلاعاتی همچون دفعات بازدید شما از سایت، مدت زمان حضور شما در سایت، نسخه مرورگر، دستگاهی که با آن سایت را مشاهده می‌کنید، منطقه جغرافیایی شما و اطلاعات فنی دیگر که جهت بهینه‌سازی و بررسی ترافیک سایت به ما کمک خواهد کرد. این اطلاعات به هیچ عنوان به سازمان‌های ثالث فروخته نخواهد شد و فقط جهت بهبود سایت اطلس شیعه استفاده خواهد شد.
وقتی بازدیدکنندگان نظری در سایت ارسال می‌کنند، ما داده‌هایی که از کاربر هنگام نظر به جا مانده را جمع‌آوری می‌کنیم، مثل آدرس ایمیل، آدرس IP (نشانی پروتکل اینترنت)، زمان ارسال نظر و همچنین اگر آدرس ایمیل شما در سرویس که Gravatar ارائه می‌دهد ذخیره شده باشد، بعد از تائید نظر شما، تصویر کاربری شما در این سایت به نمایش در خواهد آمد.
اگر تصویری را در یکی از سرویس‌های ارائه شده در سایت اطلس شیعه قرار می‌دهید باید توجه کنید که این تصویر حاوی داده‌هایی درباره‌ی موقعیت مکانی مشخص (EXIF GPS) نباشد. بازدیدکنندگان دیگر می‌توانند بعد از ذخیره سازی تصویر موقعیت مکانی این تصاویر را استخراج کنند.

کوکی‌ها
بعد از به اشتراک گذاشتن نظر در وبسایت، شما می توانید تصمیم بگیرید که نام، نشانی ایمیل و وبسایت‌تان در کوکی ذخیره بشود یا خیر. در این زمینه حق انتخاب دارید اما در صورت پذیرش ذخیره‌ی اطلاعات در کوکی، در مراجعات بعدی خود به وبسایت برای اشتراک‌گذاری نظرات، نیاز به پُر کردن فرم اطلاعات نام‌برده نخواهید داشت. ماندگاری کوکی‌ها در وبسایت به مدت 1 سال است.
اگر در وبسایت دارای حساب کاربری باشید و با آن به وب وارد بشوید، ما اقدام به تنظیم کوکی موقت برای شما می‌کنیم تا مشخص شود که مرورگر شما پذیرای کوکی‌ها هست یا خیر. این کوکی شامل هیچ داده‌ی شخصی و خصوصی نیست و با بستن مرورگرتان متوقف می‌شود.
بعد از اینکه به حساب کاربری خود در وبسایت وارد می‌شوید، چندین کوکی برای ذخیره‌ی اطلاعات ورودتان و انتخاب‌هایی که در صفحه‌ی وبسایت صورت داده‌اید، نصب و تنظیم می‌شوند. کوکی‌های ورودی به مدت 7 روز فعال هستند و اطلاعات انتخاب صفحاتی که داشته‌اید نیز در طول 1 سال در دسترس قرار خواهند داشت. اگر گزینه «من را به خاطر بسپار» را انتخاب کنید، در طول 2 هفته آینده، ورود شما بدون نیاز به وارد کردن مجدد نام کاربری و کلمه عبور خواهد بود. در صورتی که از حساب کاربری خود خارج بشوید، کوکی‌های ورود از بین می‌روند.
وب‌سایت اطلس شیعه از این کوکی‌ها تنها به منظور ایجاد تجربه کاربری بهتر برای بازدیدکنندگان خود استفاده می‌کند و هیچ‌گونه استفاده تبلیغاتی از این کوکی‌ها در نظر گرفته نخواهد شد.

تا چه مدت اطلاعات شما را نگهداری می‌کنیم ؟
اگر در وبسایت ما نظر خود را به اشتراک بگذارید، نظر و داده‌های متای آن به مدت نامحدود نگهداری و ذخیره خواهد شد. در این صورت امکان پیگیری نظرات به‌صورت خودکار مقدور می‌شود و نیازی به نگه داشتن نظراتِ در انتظار بررسی نخواهد بود.
کاربرانی که در وبسایت ما ثبت‌نام می‌کنند، اطلاعات کاربری‌شان نیز حفظ و ذخیره می‌شود. تمام کاربران می‌توانند اطلاعات خود را مشاهده کنند، آنها را ویرایش کنند یا اطلاعات شخصی خود را هر وقت که مایل باشند، پاک کنند. (فقط امکان تغییر نام کاربری وجود ندارد). مدیران وبسایت نیز می‌توانند این اطلاعات را رؤیت و ویرایش کنند.
دیدگاه‌های بازدیدکننده ممکن است از طریق یک سرویس تشخیص هرزنامه خودکار بررسی شوند.

حقوق شما در رابطه با داده‌های خود چیست؟
اگر در این وبسایت، صاحب حساب کاربری باشید، یا نظری به اشتراک بگذارید، حق درخواست فایل داده‌های شخصی خود – یعنی داده‌هایی که ما از شما دریافت و نگهداری کرده‌ایم- را دارید. این داده‌ها شامل هر چیزی است که در وبسایت بر جای گذاشته‌اید. ضمنا حق درخواست برای پاک کردن تمام داده‌های شخصی‌تان نیز کاملا محفوظ است. البته این داده‌ها مواردی را که برای اهداف مدیریتی، قانونی و امنیتی در اختیار داریم، شامل نمی‌شود.

تغییرات در سیاست حفظ حریم خصوصی کاربران
باتوجه به اینکه تغییرات در این برگه بسیار کم است، اما امکان دارد باتوجه به تغییرات در سایت این دسترسی‌ها تغییر بکند و ما ناچار به اعمال تغییرات جدید باشیم که در این صفحه تمام آنها افزوده خواهند شد و استفاده شما از این وب‌سایت به منزله پذیرش این قوانین است. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهام درباره موارد بالا می‌توانید آنها را به اطلاع ما برسانید تا پاسخ تمام پرسش‌های شما ارسال گردد.